Mungkin Tuhan menginginkan kita untuk bertemu beberapa orang yang salah sebelum bertemu dengan orang yang tepat, kita harus mengerti bagaimana berterima kasih atas kurniaan itu

Marquee

Kelab Blogger Ben Ahaari

Popular Posts

Wednesday, April 20, 2011

Berat badan tidak susut?


Menurunkan berat badan bukanlah satu keajaiban seperti mana yg terpampang di ruangan iklan yg membanjiri media cetak dan elektronik. Ini kerana tiada jalan mudah untuk kelihatan ramping, kurus dan sihat. Mengurangkan berat badan memerlukan seseorang utk mengamalkan senaman dan gaya hidup sihat secara berterusan.

1) Ramai yg menyimpan hasrat bersenam dgn meletakkan target yg besar utk mengurangkan kilogram berat badan mereka. Namun tahukah anda, pemikiran begitu sebenarnya tidak mampu bertahan lama kerana anda nyata akan cenderung berputus asa sekiranya hasil yg anda peroleh tidak menjadi sebagaimana yg diharapkan. Apa yg dicadangkan adalah memadailah dgn menyimpan hasrat utk membuat satu perubahan kecil terlebih dahulu kerana yg kecil itu akan membuahkan hasil yg besar jika dilakukan secara berterusan.

2) Buatlah senaman atau apa sahaja aktiviti yg mengeluarkan peluh kerana hanya ini sahaja cara yg paling efektif untuk membakar segala lemak ataupun kalori yg diserap oleh tubuh anda.

3) Berhenti mengambil minuman berkarbonat kerana satu tin minuman soda mengandungi anggaran 150 hingga 170 kalori tanpa sebarang nutrisi.

4) Pergilah berjalan kaki selama 15 minit, dua kali sehari. Pastikan anda berjalan cepat hingga jantung berdegup laju, kerana berjalan perlahan tidak membantu untuk menyingkir lemak.

5) Jauhkan mengadap makanan ringan termasuk kentang goreng dan kerepek kentang. Sebaliknay sentiasalah membawa lobak kecil dan mengunyahnya ketika lapar.

6) Jika anda teringin makan makanan segera seperti burger, pilihkan makanan yg bersaiz kecil kerana sekurang2nya dapat membantu mengurangkan kalori dalam tubuh.

7) Anda juga disarankan utk melakukan senaman yg berfaedah di kala anda leka menonton televisyen seperti menggunakan bermacam peraalatan senaman. Bila anda leka, anda tentu tidak sedar masa 20 minit 20 minit yg telah berlalu, kan?

8) Banyakkan makan kismis dan kekacang. Sentiasa penuhkan almari makanan, peti sejuk dan beg tangan anda dgn kudapan yg sihat ini. Anda tentu tidak akan menyesal.

9) Anda harus bijak memilih makanan. Elakkan segala makanan yg mengandungi lemak serta kalori yang tinggi seperti mentega, mayones, susu penuh krim, coklat, gula-gula dan ais skrim. Bukan anda tidak boleh makan tapi pilih jenis rendah lemak atau tanpa lemak.

10) Jika teringin hendak makan ayam, cara memasak yg dianjurkan ialah dgn cara merebus atau memanggangnya tanpa kulit. Memakan ayam yg digoreng merupakan cara mudah menambah kalori dlm badan.

11) Ini merupakan satu lagi aktiviti yhg kurang gemar dilakukan oleh wanita. Jgn ingat hari minggu adalah hari untuk bermalas-malas semata-mata. Lakukan actvt fizikal seperti berjogging pada waktu pagi. Jika malas sgt hendak bersenam, apakata lakukan actvt mencuci kereta anda atau suami anda atau kedua-duanya kerana sekurang-kurangnya anda akan berpeluh! Dpd mengupah org lain mencuci kereta utk anda, lebih baik buat sendiri. Bukankah sihat dan menjimatkan?

No comments:

Post a Comment

Terima kasih kerana sudi untuk meninggalkan komen anda di sini. Perhatian anda amatlah dihargai. Sayang anda2 semua....

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...