Mungkin Tuhan menginginkan kita untuk bertemu beberapa orang yang salah sebelum bertemu dengan orang yang tepat, kita harus mengerti bagaimana berterima kasih atas kurniaan itu

Marquee

Kelab Blogger Ben Ahaari

Popular Posts

Friday, April 13, 2012

: : Tempahkan Sebuah Bilik Di Neraka Jahanam Untukku : :

Assalamualaikum dan salam 1Malaysia 

 
Di hari Jumaat yang mulia ini, marilah sama-sama kita renungkan dan mengambil iktibar dari jalan cerita ini.

Menurut majalah Iskandariah Mesir, pada hari kejadian, gadis yg terpengaruh dengan cara hidup masyarakat Barat itu menaiki sebuah bas mini untuk menuju ke destinasi di wilayah Iskandariah. Malangnya walau pun tinggal di bumi yang terkenal dgn tradisi keislaman, pakaian gadis tersebut sangat menjolok mata. Bajunya agak nipis dan seksi sehingga terlihat segala yg patut disembunyikan bagi seorang perempuan dari pandangan lelaki ajnabi atau mahramnya.

Gadis itu berusia dalam lingkungan 20-an. Di dalam bas itu ada seorang tua yg dipenuhi uban menegurnya...... "Wahai pemudi ..... alangkah baiknya jika kamu berpakaian yang baik, yang sesuai dengan ketimuran dan adata serta agama Islam kamu........ "Itu lebih baik drp kamu berpakaian begini yg pastinya menjadi mangsa pandangan liar kaum lelaki..." nasihat orang tua itu.

Namun , nasihat yg sangat baik itu dijawab oleh gadis itu dgn jawapan si nakal dan mengejek. "Siapalah kamu hai orang tua? Apakah ditangan kamu ada anak kunci syurga? Atau adakah kamu memiliki sejenis kuasa yang menentukan aku bakal berada di syurga atau neraka??? Setelah menghamburkan kata-kata yg sangat menghiris perasaan orang tua itu gadis itu tertawa mengejek panjang. Tidak cukup setakat itu, si gadis lantas memberikan telefon bimbitnya kepada orang tua tadi sambil melafazkan kata-kata yang lebih dahsyat.
"Ambil handphone ku ini dan hubungilah Allah serta tolong tempahkan sebuah bilik di neraka jahannam untukku," katanya lagi lantas ketawa berdekah-dekah tanpa mengetahui bahawasanya dia sedang mempertikaikan hukum Allah dengan begitu biadab. Orang tua tersebut sangat terkejut mendengar jawapan daripada si gadis manis. Sayang wajahnya yang ayu tidak sama dengan perlakunya yang buruk. Penumpang-penumpang yang lain turut terdiam ada yg menggelengkan kepala kebingungan. Semua yang didalam bas tidak menghiraukan gadis yang masih muda itu yg tidak menghormati hukum hakam itu dan mereka tidak mahu menasihatinya kerana khuatir dia akan menghina agama dgn lebih teruk lagi.

Sepuluh minit kemudian bas pun tiba perhentian. Gadis seksi bermulut celupar tersebut didapati tertidur dimuka pintu bas. Puas pemandu bas termasuk para penumpang yang lain mengejutkannya tapi gadis tersebut tidak sedarkan diri. Tiba-tiba orang tua tadi memeriksa nadi sigadis. Sedetik kemudian dia menggelengkan kepalanya. Gadis itu telah kembali menemui Tuhannya dalam keadaan yang tak disangka. Para penumpang menjadi cemas dengan berita yg menggemparkan itu.

Dalam suasana kelam kabut itu , tiba-tiba tubuh gadis itu terjatuh kepinggir jalan. Orang ramai segera berkejar untuk menyelamatkan jenazah tersebut. Tapi sekali lagi mereka terkejut. Sesuatu yang aneh menimpa jenazah yang terbujur kaku dijalan raya. Mayatnya menjadi hitam seolah-olah dibakar api. Dua tiga orang yang cuba mengangkat mayat tersebut juga kehairanan kerana tangan mereka terasa panas dan hampir melecur sebaik saja menyentuh tubuh simayat.

Akhirnya mereka memanggil pihak keselamatan menguruskan mayat itu. Begitulah kisah ngeri lagi menyayat hati yang menimpa gadis malang tersebut.Apakah hasratnya menempah sebuah bilik dineraka dimakbulkan Allah? Nauzubillah.. ...Sesungguhnya Allah itu Maha Berkuasa diatas segala sesuatu. Sangat baik kita jadikan ikhtibar dan pelajaran dengan kisah benar ini sebagai muslim sejati. Jangan sekali-sekali kita mempertikaikan hukum Allah dan mahupun sunnah Rasulullah s.a.w. dgn mempersendakan atau ejekkan.

Kata kata seperti ajaran islam tidak sesuai lagi dgn arus kemodenan dunia hari ini atau sembahyang tak akan buat kita jadi kaya dan seumpamanya adalah kata-kata yang sangat biadab dan menghina Allah, pencipta seluruh alam. Ingat-ingatlah teman, kita boleh melupakan kematian.....tetapi kematian tetap akan terjadi bagi kita...... hanya masanya saja yang akan menentukan bila kita akan kembali ke alam barzakh.

Janganlah menjadi orang yang bodoh........ Siapakah orang yg bodoh itu ? Mereka-mereka itulah orang-orang yang ingin melawan Allah Rabbul Alamin.

Apabila anda enggan melaksanakan suruhan Allah bererti anda ingin melawan arahan Allah. Sewaktu di sekolah anda tertakluk dengan undang2 sekolah...... dalam pekerjaan anda tertakluk dengan undang yang dilakar oleh majikan anda..... di dalam negeri anda tertakluk di bawah undang negara anda. Begitu taksub sekali anda terhadap undang-undang itu hingga terlalu prihatin takut2 melanggar undang2 itu.

Apabila anda berpijak di bumi ini...... anda juga tertakluk dgn undang2 yang telah digubal oleh yang menjadikan bumi ini.......setiap Sultan ada taman larangannya...... begitu juga Allah swt....... taman laranganNya adalah perkara2 yang telah diharamkan bagi hamba-hambaNya di muka bumi ini........
Sama samalah kita memohon agar Allah sentiasa memberi kita petunjuk diatas jalan yang benar dan kekuatan agar sentiasa dapat menjaga lidah kita.....
Wassalam

Sumber: http://santapanminda.blogspot.co/2004_01_04_archive.html                
                  Majalah Iskandariah Mesir 'MANAR  Islam


Terima kasih kepada rakan-rakan yang sudi singgah di blog ini.  

13 comments:

  1. semoga kita tidak menentang apa yang telah diturunkan kepada kita

    ReplyDelete
  2. pernah terbaca cerita ni dlm fb..mmg dasyat..

    ReplyDelete
    Replies
    1. saje letakkan sebgai entry nnt bila nak baca senang x payah susah2 nak cari semula

      Delete
  3. Sungguh balasan Allah tidak semesti bila kiamat tapi ada juga utk tujuan dijadikan iktibar pada yg masih hidup.... muhasabah dirilah kita ye dik...

    ReplyDelete
    Replies
    1. husband selalu pesan supaya muhasabah diri bila sst itu terjadi kpd kita

      Delete
  4. pernah terbaca ni .. akibat sikap angkuh yang ada dalam diri ..

    ReplyDelete
    Replies
    1. betul tu tia....org seperti ini menjadi hamba dunia...mereka x kenal kekuasaan Mha Pencipta

      Delete
  5. Salam.....

    Reply sini je lah ye...
    Mmg buang dh chat box tu..
    Rugi pasang tu. Habis2 pun depa tulis "salam singgah" "jalan2 sini" "nice blog" "salam kenal"

    Kdg2 link iklan web yg ntah hapa2 ntah masuk. Tu pasal tak pakai dh chat box. kalau nk tulis apa2....silakan tulis di ruangan komen di setiap N3. Ratting pageview pun meningkat...

    X caya....cuba laa (^_____^)

    ReplyDelete
    Replies
    1. oo...nnt susah la org nk tinggal jejak pak su..ooo nak naikkan traffic blog yer...itu rahsianyer....baru tau...

      Delete
    2. Tinggal jejak kat ruang komen le hehehee

      Delete
  6. Eh...! Tiba2 dapat idea pulak pasal chat ni.....hahaa thank ya kerana menimbulkan isu ni.....hehehe tungguuu habis keje nnt...nk buat sesuatu lah kihkihkih....

    ReplyDelete
    Replies
    1. baut apa pak su..jgn lupa bgtau sue yer....amenda la pak su nie ada2 ajer

      Delete

Terima kasih kerana sudi untuk meninggalkan komen anda di sini. Perhatian anda amatlah dihargai. Sayang anda2 semua....

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...