Mungkin Tuhan menginginkan kita untuk bertemu beberapa orang yang salah sebelum bertemu dengan orang yang tepat, kita harus mengerti bagaimana berterima kasih atas kurniaan itu

Marquee

Kelab Blogger Ben Ahaari

Popular Posts

Thursday, January 12, 2012

Always Leave Office On Time

Assalamualaikum dan salam 1Malaysia


 Terima kasih kepada rakan-rakan yang sudi singgah di blog ini. 

Wednesday, January 11, 2012

Wordless Wednesday#22

Assalamualaikum dan salam 1Malaysia





Terima kasih kepada rakan-rakan yang sudi singgah di blog ini. 

Fikir Positif

Assalamualaikum dan salam 1Malaysia 


Dalam entry kali ini saya ingin berkongsi dengan rakan2 mengenai " Tips bagaimana untuk menjaga fikiran positif", amalkan setiap hari dan lihat sendiri hasilnya.


1. Jangan  merungut/Suka sangat komen

Jika kita kerap berikan komen pada setiap situasi, benda dan perkara adalah perbuatan buruk kerana anda menyatakan rasa tidak puas hati terhadap sesuatu. Apabila situasi berlaku di luar jangkaan atau masalah timbul tanpa disangka, jangan komen, jangan komplen, jangan mengomel sampai ke langit atau ke laut. . Latih diri anda untuk tidak mempersoalkan. Yang terjadi biarlah terjadi, jangan merungut.
 

2. Berhenti Bercakap (Jangan perasan anda adalah Profesor Serba Tahu)
Cakap hanya apabila anda tahu, diam apabila anda tidak tahu. Jangan terlalu banyak bercakap seolah-olah anda tahu tentang segala hal untuk membuat diri anda menonjol, nampak hebat. 

Hanya orang dengan harga diri rendah mahu membuat dirinya menonjol sebab mereka kurang ada kredibiliti. Banyak bercakap kelebihan diri sendiri adalah sikap negatif, berpunca dari fikiran negatif, ditambah lagi dengan rasa ego. Bila bercakap, lebihkan menyokong, serta elak menghentam dengan membuta tuli.
 

3. Tolong Salahkan Dalaman.
Berhenti salahkan seseorang, salahkan Allah swt, salahkan pemimpin, salahkan kawan, salahkan adik-beradik atau apa saja di luar diri anda. Berhenti menyalahkan atau menuding jari pada orang lain atas apa yang berlaku. Salahkan dalaman iaitu diri anda sendiri kerana tidak mengambil inisiatif memfokus kepada penyelesaian. Salahkan diri anda kerana tidak memainkan peranan.


Sebagai contoh, jika anda tidak dinaikkan pangkat, salahkan diri sendiri kerana tidak bekerja kuat dan tidak bekerja dengan lebih bijak. 

 
4. Kalau nak orang hormat anda, anda perlu hormati orang lain terlebih dahulu! 
Orang berfikiran negatif hanya mahu dihormati. Orang berfikiran positif pula  sentiasa hormat semua orang dan sikap hormat itu tidak dilakonkan kerana ia lahir dari hati yang ikhlas. Orang berfikiran negatif hanya mahu dihormati sebab mereka dikuasai ego. Untuk menjaga fikiran positif, belajarlah menghormati sesiapa saja.
 

5. Ingat semua sikap buruk anda, Bersedia untuk berubah!
Jika sikap buruk anda adalah suka bangun lewat, tulis di atas kertas dengan ayat "aku mahu ubah sikap bangun lewat". Baca tulisan tu berpuluh-puluh kali sehari. Lepas tu, buat apa yang anda tulis.
 

Latih diri untuk bangun awal. Tolong setkan jam atau pun telefon bimbit. Apa guna telefon mahal2 kan kalau nak set alarm pun bukan main susah. 

Untuk membina sikap positif, fikiran anda kena sama dengan perbuatan dan percakapan anda. Fikiran kena sentiasa bersangka baik, perbuatan kena dibentuk supaya menjadi baik-baik, perkataan di mulut pun kena baik. Barulah anda boleh menjaga fikiran positif yang Anda dah bina.


Terima kasih kepada rakan-rakan yang sudi singgah di blog ini.

Monday, January 9, 2012

Belajarlah untuk memaafkan

Assalamualaikum dan salam 1Malaysia


"Sorry is the hardest word to say". 
 
Lirik lagu ini menggambarkan betapa sukarnya memberi dan meminta maaf. Bukan  sekadar memaafkan orang lain, bahkan kadang kala untuk memaafkan diri sendiri juga bukan perkara yang sangat mudah. ​​Ianya memerlukan  keberanian dan pengorbanan.

Memendam kemarahan hanya akan merugikan diri sendiri. Bahkan apabila rasa benci itu mula dan terus menguasai diri, anda berisiko menderita banyak penyakit. Orang yang tidak boleh memaafkan umumnya akan merasa lebih cemas, takut dan cepat marah.

Kebencian mempunyai kesan yang boleh melemahkan anda. Kebencian akan melahirkan perasaan amarah, rasa bersalah, permusuhan dan sakit hati.  
Belajar memaafkan akan memberikan manfaat untuk kesihatan, diantaranya ialah:
  • Meningkatkan respon imun,
  • Menurunkan tekanan darah
  • Meningkatkan kualiti tidur
  • Mengurangkan rasa cemas dan murung
  • Meningkatkan harga diri
  • Memberikan anda ketenangan fikiran.
Hal di atas hanya sebahagian kecil manfaat yang ditawarkan kepada anda dengan memaafkan orang lain. Jadi, mengapa anda tidak cuba untuk menanamkan kebiasaan tersebut mulai dari sekarang untuk mendapatkan manfaat kesihatan yang begitu banyak.

Kejadian hitam di masa lalu janganlah sampai menjejaskan kehidupan anda pada  saat ini. Yang lalu biarkanlah berlalu, kerana hidup akan terus berjalan. Oleh kerana itu adalah perlu untuk seseorang belajar mengampuni diri sendiri dan orang lain!

Bagaimana cara memaafkan?

1. Terima situasinya. Apa yang berlalu biarlah ia berlalu. Setiap perkara yang terjadi di masa lalu tidak boleh diubah lagi, maka bukakan minda untuk menerima hakikat itu. Tiada seorang pun manusia yang sempurna.

2. Lepaskan. Memaafkan bukan bererti melupakan apa yang telah terjadi. Belajar untuk tidak mengulangi kesilapan yang sama. 

3. Elakkan kata-kata negatif. Kata-kata mempunyai kekuatan tersembunyi. "Tidak", dan "tak pernah", akan membuat anda makin terbenam dalam ingatan masa lalu. Jadi, kalimah seperti "saya tak akan pernah bertemu dengannya," atau "saya tak akan lupa apa yang telah dia lakukan," harus dielakkan.

4. Tulis dan hancurkan. Tulislah semua kesalahn yang pernah anda lakukan dan kesalahan orang lain yang telah melukakan hati anda. Menulis boleh membantu membersihkan fikiran. Latihan ini akan membantu anda mencari masalah-masalah yang belum diselesaikan dalam fikiran anda.

5. Berhenti menghakimi diri sendiri. Izinkan diri anda untuk berbuat salah. Bersikap baiklah dan cintai diri sendiri. Memilih untuk memaafkan diri kemudian maju selangkah dan lepaskan masa lalu. Jika anda merasa telah mengecewakan seseorang, tak ada salahnya anda menemuinya dan secara langsung minta maaf. Anda juga perlu memahami apa yang pernah anda lakukan mungkin tak sebesar itu melukai dirinya. Meminta maaf juga akan membebaskan anda dari derita fikiran.
  
Hasil tulisan : Yoga Weblog

Terima kasih kepada rakan-rakan yang sudi singgah di blog ini.  

Friday, January 6, 2012

I'll Protect You......Baby

Assalamualaikum dan salam 1Malaysia

Tumblr Photography at charmroyal.com

I can’t look at you even when I have my eyes open.I  can’t find your heart which has become cloudy amongst the worn out memories.I can’t do more because I’m tied and cried too much.

No matter how much I think, I think I’ll be okay when if I see you. I want to protect you… even your bad habits make me smile when I’m tired

Although it may be difficult, I’m going to say that I love you until the day you first come into my arms. I can’t smile, I can’t remember even when I smile today also feels like it may disappear like a dream when I open my eyes

Even when I see you, I feel like you aren’t with me. I guess I’m still awkward at expressing my feelings… to love you. I want to protect you… even your bad habits make me smile when I’m tired. Although it may be difficult, I’m going to say that I love you until the day you first come into my arms.

Will you become happy when you leave me to find a different warmth?

Even so I can’t let you go baby. It’s going to hurt even more than dying. I love you.. more than anyone… no, I’m next to you, I’m holding your hand. I can’t give you to anyone else’s arms my heart cannot let you go. Why...?

Terima kasih kepada rakan-rakan yang sudi singgah di blog ini.   

Sunday, January 1, 2012

Assalamualaikum dan salam 1Malaysia 


Bersendiri itu ada kalanya perlu. Untuk apa kita bertemu dan sering bersama seandainya dalam hatimu aku sudah tiada. Biarlah kita menjauh dari menghampiri agar kelukaan hati tidak berulang lagi.

Biarlah kasih cinta sayang kita putus tidak bersambung lagi. Kerana jika terkenang ianya akan mengembalikan kesedihan daam hati ini.

Sudah cukup kelukaan yang telah kau berikan. Sudah tak tertanggung hati ini untuk memikul setiap bebanan perasaan yang sering menghantui diri ini..

Dengan rasa rendah diri aku ingin pergi jauh dari hidupmu. Kau dengan cara hidup kau dan aku dengan cara hidupku. Sudah tertulis kita tak mungkin bersatu. Cinta yang hadir sekadar menguji diri kita.
Biarlah semuanya menjadi satu memori di lipatan sejarah, jangan dibuka lipatan sejarah itu dan membuat parut ini akan terluka kembali.

 Terima kasih kepada rakan-rakan yang sudi singgah di blog ini.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...